07 mrt 2021

Geen kruising Oude Landen zonder nieuwe spoortoegang tot de haven

Groen Ekeren vraagt uitstel van het huidig spoorproject in de Oude Landen.  Het project moet een onderdeel zijn van een echte bijkomende spoorontsluiting van de Antwerpse haven  en niet enkel een beperkte aanpassing voor een mogelijk capaciteitsprobleem op de kruising Schijn.  Er zijn alternatieven die, ook later, kunnen bijdragen aan een betere spoorontsluiting van de haven.

 

Infrabel en de Vlaamse regering wensen de ongelijkgrondse spoorwegkruising in de Oude Landen snel te realiseren.  De plannen  hiervoor zijn volledig uitgewerkt.  Op de “inkleding” na wijkt het project niet af van het originele, 20 jaar oude plan.    Door het uitblijven van de  verwachte groei van het goederenvervoer per spoor wordt nu de Modal Shift als argument gebruikt om het project er door te jagen.

Voor de haven is een nieuwe havenontsluiting per spoor, liefst richting Duitsland nodig.  En die komt er voorlopig niet.  De geplande kruising sluit nadien terug aan op de bestaande spoorlijn.  Zo blijft goederenspoorlijn 27A  het enige goederenspoor.  Het doortrekken van goederenspoorlijn 11 vanuit Zandvliet naar Nederland, zou even snel gerealiseerd kunnen worden.  Deze verbinding was ook een spoorprioriteit maar werd afgevoerd omdat de groei van het goederenvervoer per spoor tegenviel[1].

Groen Ekeren vraagt om een ondergrondse oplossing. Een bovengrondse aanleg zorgt dat de aansluiting naar Merksem ook bovengronds moet uitgevoerd worden, over de hoge snelheidslijn en de autostrade.   Een tweede groot bouwproject dat ook weer enkele jaren zal duren en waarvan de bijkomende impact op de leefbaarheid in Ekeren nog niet werd onderzocht.

Ondergronds is mogelijk.  Infrabel heeft de aansluiting onderzocht vanaf 2 locaties in Ekeren.  Vanaf de Kloosterstraat is hierbij de beste indien er geen volledig ondergrondse of andere alternatieven zijn.  De kruising kan dan samen met de nieuwe spoorontsluiting werden aangelegd.  Zo kan ze vanuit Ekeren ondergronds aantakken op het traject van Merksem tot Lier.  Een traject dat wel ondergronds zal uitgevoerd worden.

Er is ook een mogelijkheid om ondergronds te starten vanuit het vormingsstation.  Dit zou, voor de leefbaarheid van Ekeren een echte oplossing kunnen zijn.  Deze optie wenst Infrabel echter niet echt te onderzoeken. Infrabel wil vooral dat de huidige beschikbare terreinen als strategische reserve worden gehouden voor eigen projecten.  Projecten die er mogelijk kunnen komen indien het goederenvervoer per spoor sterk groeit.  

Neen.  Het project dat Infrabel in haar brochure voorstelt is volgens Groen Ekeren, zeker op termijn, de slechtst mogelijke oplossing voor Ekeren.  We vragen een grondige evaluatie van alle ondergrondse alternatieven, samen met de 2de spoorontsluiting van de haven.   Daarnaast vragen wij ook om de doortrekking van Lijn 11 versneld aan te pakken.

Want bovengronds is voor ons geen oplossing.

[1] Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken - Vergadering van 06/06/2013- Vraag om uitleg van de heer Dirk Van Mechelen tot de heer Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Economie, Buitenlands Beleid, Landbouw en Plattelandsbeleid, over goederenspoorlijn 11- 1702 (2012-2013)

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren